כתיבה שיווקית באינטרנט
אני מניחה שאם הגעתם למאמר הזה ודאי חיפשתם את המונח ‘ כתיבה שיווקית באינטרנט ‘, ושהחיפוש שלכם אחר המונח הזה התבצע כיוון שאתם שואפים לקדם את העסק המוצר או הארגון שלכם באינטרנט. או לחילופין אתם שואפים להתמקצע בתחום, שזה דבר נפלא בפני עצמו. לכן נדבר היום באופן פרקטי על המטרות והשימושים של כתיבה שיווקית באינטרנט, כדי שתוכלו לסיים את המאמר עם מעט כלים בסיסיים ורווח מעשית איך לקדם את עצמכם.
מה זו כתיבה שיווקית באינטרנט
נתחיל קודם כל עם השאלה הבסיסית: מה זו בעצם כתיבה שיווקית? לכאורה התשובה מונחת בגוף המילה ‘ כתיבה לצורך שיווק ‘ אולם יש מקום להרחיב כיצד היא באה לידי ביטוי באופן מעשי ומהם כללי הכתיבה הנכונה.
כתיבה שיווקית היא תחום בענף השיווק וקידום האתרים. באופן מדויק יותר נאמר שהיא כלי חשוב בתחום הפרסום כבר שנים רבות, לוחות הברית למשל הן כתיבה לצורך שיווק עשרת הדיברות. ידעתם? כמובן שמאז התפתחה האנושות והשתמשה בכתיבה שיווקית כמעט בכל תחום הפרסום המסורתי כגון עלונים, עיתונים, פליירים, קופירייטינג ועוד. זוכרים את בני הנוער בפינת הרחוב שהיו תוקעים לכם ליד פלייר פרסומי על מסעדה חדשה שנפתחה? או את הפרסומות הבלתי נגמרות בעיתוני סוף השבוע? קטלוג מוצרים שהונח בכניסה לכל חנות? זה בדיוק זה.
כיום בעידן האינטרנט התזזיתי, לצד הפרסום המסורתי התרחבו אפיקי השימוש בכתיבה שיווקית אל מגוון ערוצי הניו מדיה. קופירייטינג מוצלח לעמוד נחיתה שקופץ כלפיכם בכל פעם שאתם מתעקשים לסגור את המסך, כותרות ופרסומות , תוכן לאתרים שמניע את הגולשים לפעולה, בלוגים שמעניקים ידע חשוב עבור הגולשים לצד מסרי פרסום, ניוזלטר לצורך שימור הקשר עם הלקוחות, וכמובן הסטאטוסים המפורסמים המהווים את כלי השיווק המרכזי בפרסום בפייסבוק. בקיצור אי אפשר לגלוש בנחת מבלי להיתקל בתוכן שיווקי כלשהו שמישהו מקצועי מסתתר מאחוריו ומבקש ממך שתבצע פעולה כלשהי.
אפשרויות הפרסום באינטרנט הובילו לכך שכיום כל עסק קטן חייב ויכול להרשות לעצמו גם תקציב פרסום. אמנם קטן וצנוע יותר, אבל תהילת הפרסום איננה שייכת רק לחברות מובילות או מותגים משגשגים. כמעט כל ילד בכיתה ד’ יכול לבנות לעצמו עולם וירטואלי שבו הוא משווק את עצמו ובונה לעצמו ממלכה. כמובן שאם מדובר בעסק רציני יותר אז ההשקעה בפרסום תבוא לידי ביטוי גם בהקפדה על הכתיבה.
כללים לכתיבה שיווקית באינטרנט
כתיבה שיווקית איכותית מבוססת על שני עקרונות:
- האחד כתיבה אינפורמטיבית אמינה ומקצועית כלומר ידע שבאמת יעניין את מי שהקליק עליכם כרגע ומבקש לקרוא את המאמר.
- והעקרון השני הוא כתיבה שיווקית באינטרנט לצורך קידום. כתיבה שבה יוטמעו מילות מפתח שיווקיות נכונות. וגם כתיבה שתגרום לגולש שסוף סוף הגיע אליכם לבצע פעולות של מכירה. כי עד שהגולש הואיל בטובו להגיע אליכם, לא הייתם רוצים שהוא יברח מבלי להשאיר פרטים אחריו.
כדי להצליח בכתיבה שיווקית באינטרנט יש לדעת תחילה את כללי כתיבת מאמרים ועיתונות כתובה בשפה קולחת ובהירה. זאת לצד ידע בתחום קידום האתרים האורגני SEO, המשלב התמחות בפרסום ובמכירה. כמובן שאם אין לכם את הידע הנדרש זה לא אומר שאתם צריכים להתייאש, עדיף שתכתבו מאמר קצר מאשר שהאתר שלכם יוותר ריק ומבויש. וכעת נרחיב קצת יותר על כל מושג.
כתיבה שיווקית באינטרנט ככלי לקידום אתרים SEO
אחד הכלים המרכזיים בקידום אתרים הוא באמצעות מאמרים מקצועיים קולחים ובהירים בהם מוטמעות מילות המפתח החיוניות לקידום, כלומר כתיבה מוטית של מילות המפתח. ספרתם למשל כמה פעמים כתבתי את המונח ‘כתיבה שיווקית‘ עד עכשיו ? תשובה שמונה עשר פעם. מטרת כתיבה זו היא להפוך את אתר האינטרנט שלכם לרלוונטי בעיני הגולש ובעיני גוגל. לגוגל יש עכבישים וירטואלים שמתרוצצים לכם באתר וסורקים אותו. העכבישים החמודים הללו בוחנים האם יש רלוונטיות בין מילת המפתח שאתם מקדמים לאתר שלכם.
הם סורקים את מילות המפתח ומעניקים להם דירוג. וכך אתם יכולים לטוס מעלה בתוצאות החיפוש של מי שמבקש אתכם. בין אם אתם מוכרים מברשות שיניים או יהלומים. כלל שבאתר שלכם יהיה יותר תוכן רלוונטי שמדגיש את המילה מברשת שיניים או יהלום. אתם תקודמו בקלות רבה יותר לאחר שהעכבישים הסורקים של גוגל ידרגו אתכם.
מסיבה זו כתיבה שיווקית לאינטרנט היא אחד הכלים החזקים בתחום קידום אתרים. היא לא רק משפרת מיידית את הדירוג בגוגל עבור אתרים, אלא גם הופכת את אתר אינטרנט שלך למקור מידע מוסמך ובעל תוכן מקורי מרתק עבור הגולש.
כמות המאמרים שנכתוב עבור כתיבה שיווקית, תלויה בתחרות ובמצב האתר. על פי רוב לאחר שלב ההשקעה המאסיבית הראשונית במאמרים בעלי תוכן, נעבור בהדרגה למאמר אחד בשבוע כפעילות שוטפת של האתר.
טיפים מעשיים לכתיבה שיווקית באינטרנט
- ב ‘כלי מילות המפתח’ ( Key words tool ) של גוגל תוכלו למצוא רעיונות למילים וגם את מספר האנשים שמחפשים אותם בחודש. כך תוכלו לדעת באיזו מילה כדאי להשקיע בקידום האתר שלכם.
- לאחר שהחלטתם מהי מילת המפתח העיקרית כתבו מאמר קצר של שש מאות מילה, ונסו לשלב מילה זו בתוך המאמר באופן קולח. שימו לב שהכותרות יכילו את מילות המפתח הרצויות.
- הדגישו את המילים שברצונכם לקדם.
- בסרגל הכלים של האתר שלכם רשמו ככותרות את מילות המפתח העיקריות.
- Webmasters Tools – מיועד לבעלי אתרים באמצעותו ניתן לעקוב אחר האתר שלכם כפי שגוגל רואה אותו, כולל דירוגים ועוד.
- כתיבה שיווקית באינטרנט – מנתח את כמות הפעמים שמילת המפתח שברצונכם לקדם קיימת באתר.
כתיבה שיווקית ככלי מכירה
בעולם של כתיבה שיווקית באינטרנט יש עוד כמה כללים שצריך לקחת בחשבון, הנוגעים אל זירת האינטרנט עצמה. לא מעט חברות קופירייטינג טוענות כי הבסיס של כתיבה שיווקית באינטרנט הוא על ידי קידום של מילות מפתח מסוימות בגוף הטקסט. כמובן שמדובר בעיקרון נכון מאד. המונח “מילות מפתח”, מתייחס למעשה למילות החיפוש שהגולשים מקלידים במנועי החיפוש השונים מכיוון שבעלי אתרים רוצים להיות הראשונים בתוצאות החיפוש, אותן חברות קופירייטינג. מציעות כתיבה שיווקית באינטרנט שתקדם את אותן מילות חיפוש/מפתח, בגוף הטקסט מספר פעמים. כך הטקסט הוא יותר רלוונטי עבור תוצאת חיפוש, ומקודם ברמות גבוהות יותר בתוצאות של המנוע.
השאלה היא, האם זו הדרך היחידה של כתיבה שיווקית באינטרנט והתשובה היא כמובן שישנן עוד מטרות לכתיבה השיווקית.
כתיבה שיווקית נכונה משלבת גם ידע במכירה
הנעה לפעולה, פנייה לקהל היעד, דגשים, בידול, מיצוב, יצירתיות, חזון ומטרות ועוד. כמו כן מתחשבת הכתיבה השיווקי בהתנהגות הגולשים, מסרים לא מילוליים, היקף הטקסט מנועי חיפוש ועוד. זאת לצד ההיבט מכירתי – דגש על תוכן שמוכר, מבליט ומייחד את השירות או המוצר המוצעים באתר. אתם חייבים לחשוב מי הוא בעצם הגולש שמשוטט כעת להנאתו בין העמודים שטרחתם לכתוב, מה יגרום לו להעדיף את המוצר שלכם על פני המתחרים הנחמדים שממתינים לכם מעבר לפינה.
הנעה לפעולה דרך כתיבה שיווקית באינטרנט
לאחר שסיפקתם מידע מקורי עבור הגולש שמוקיר לכם על כך תודה, יש צורך לכוון אותו אל הפעולה הרצויה: השאר פרטים, צלצל עכשיו ועוד. ניתן לדמות זאת לתהליך סגירת עסקה על ידי איש מכירות. נכון, הוא הציג את המוצר בפני הלקוח, הוא גרם לו להבין את היתרונות שבדבר אך הוא לא השיג את מטרתו באם לא נסגרה העסקה. מסרים ברורים ואטרקטיביים מחזקים את הזיקה בין הגולשים למסרים שהעסק מעביר.
כתיבה שיווקית מדרבנת עשויה למשל להשתמש ב”מילות כוח” (power words) , מילים שקוראות לפעולה. בעברית יש מגוון רב של מילות כח: “קנה עכשיו”, “הזמן עוד היום” , “מבצע חסר תקדים” , “חסוך” , “הנחה” “חשוב” וכו. שימוש במילות כוח בכתיבה שיווקית מפעיל את הגולשים. כתיבת התוכן האינפורמטיבי צריך לכלול מימד שיווקי שישכנע את הגולש והלקוח הפוטנציאלי לבחור במוצר או בשירות האתר על פני מתחריו. נכון, זה נשמע קצת כפייתי אבל העובדה היא שכולנו אנושיים ושכשאר מישהו מבקש מאתנו שנבצע פעולה, אנחנו נכונים לעשות זאת.
טיפים מעשיים על כפתורי הנעה לפעולה באתר
- בדוק היכן טופס הצור קשר שלך ממוקם באתר
- הובל את הגולש למילוי טופס לפגישת יעוץ
- הובל את הגולש למילוי פרטים
- קרא לגולש להתקשר טלפונית
- בקשה להצעת מחיר
- מענה על סקר או שאלון
- הצטרפות למועדון חברים
טיפים מעשיים לכתיבה שיווקית והנעה לפעולה
- כתבו פעולות ולא פעלים. במקום לחץ, קרא, ראה, שלח.
- כתבו פעולה המכילה טריגר רגשי : השווה, לחץ לנסיעת מבחן, נסה,
- השתמשו בפעלים אקטיביים
- השתמשו במילים שאנשים מבינים ולא במונחים מקצועיים
- תנו לגולש תחושה של הזדמנות ‘קבל שעת ייעוץ חינם’ ‘נותרו רק עוד שבעה’
- שימו לב לחווית המשתמש בלחיצה על הכפתור אולי צריך להוסיף סאב טקסט כמו ‘לקנייה בטוחה’ כך הוא מקבל את הרושם שהלחיצה תוביל אותו לאתר מאובטח.
כתיבה שיווקית להגברת משך זמן שהות הגולשים באתר
המטרה הראשונה שכל בעל חברה מצפה מהגולש היא קודם כל להישאר באתר כמה שיותר זמן, לא לנטוש ולהקשיב למסרים שלנו. כתיבה לאינטרנט בכלל וכתיבה שיווקית בפרט מגבירים את רמת העניין של הגולשים באתר שלנו ומקטינים אחוזי נטישה. ישנן חברות שבעבר היו מעסיקות עובדים ממדינות רחוקות על מנת שבעבור פרוטות יכתבו להם מאמרים אינסופיים ובהן מושתלות אלפי פעמים מילות המפתח. אבל הגולשים היו חכמים יותר, ואחרי חצי דקה של רפרוף הם השכילו שאין במאמר שום דבר איכותי עבורם והיו פשוט נוטשים את הדף. גם את הפעולה הזו גוגל מדרגת. ביכולתם של האלגוריתמים החכמים להבין מה משך הזמן הממוצע שבו אדם מטייל באתר שלכם ולפי זה לקבוע האם המאמר שלכם אכן איכותי ויש בו עניין לקוראים .
ככל שהתוכן לאינטרנט יהיה מושקע יותר וכתוב נכון כך יגדלו הסיכויים שגולשים ישהו בו משך זמן רב יותר , יספגו יותר מידע שרצינו שיגיע אליהם ויבצעו מה שאנו מעוניינים.
תוכן אתר אינטרנט צריך להיות בנוי כך שהוא מספק את המידע המדויק והעדכני ביותר עבור הגולש. ככל שהגולש באתר יהיה מסופק במידע ויקבל תשובות ומענה לצרכים שלו, כך יישאר הגולש יותר זמן באתר, יתרשם ממנו כאמין ויהפוך ללקוח פוטנציאלי של המוצר או שירותי האתר.
יש לי מכר שהחליט להעלות אינדקס של כל החברות שמעניקות הלוואות לעסקים קטנים אל האתר שלו העוסק בפרסום. אתם ודאי יכולים לתאר לעצמכם שהמידע הזה היה חיוני עבור עסקים רבים והם שהו משך שעות ארוכות באתר שלו תרים אחר המידע שהוא ריכז. חברות שיש להן קטלוג יכולות להעלות את קטלוג המוצרים לאתר, ובכך להגדיל את זמן השהייה באתר במאות שעות. שידרגו אותם כמובן במקום טוב יותר במנועי החיפוש.
כתיבה שיווקית באינטרנט צריכה מצד אחד למשוך את הגולש פנימה אל הטקסט, מתוך מנועי החיפוש, אבל גם צריכה להיות רלוונטית עבורו. לכן, כתיבה שיווקית באינטרנט שנעשית באופן מקצועי חייבת לשים דגש על הפעולות שפירטנו במאמר זה. מצד אחד, ברור כי כתיבה שיווקית באינטרנט תשלב מילות מפתח בגוף הטקסט. מצד שני, חשוב לזכור שמילות מפתח הן רק פונקציה אחת שבאה לשרת את הפונקציה המרכזית של כתיבה שיווקית באינטרנט, והיא – לגרום לגולש לבצע פעולה מסוימת.
במילים אחרות, מילות המפתח הן אמצעי, להשיג את המטרה, שהיא ביצוע פעולת הגולש. אולם צריך לזכור ששיבוץ מילות מפתח בתוך גוף הטקסט תמיד צריך להיות בטוב טעם, בהשתלבות מלאה עם המאמר, ובעלת ידע אמיתי מקורי ומועיל, מה שימשוך גולשים רבים לעבר האתר שלכם.
קופירייטינג כתיבה שיווקית
אנו מציעים לכם שילוב בין כתיבה הנכונה לקידום אורגני וממומן לבין קופירייטינג כתיבה שיווקית, בשביל שתוכלו להנות מכל העולמות ולקבל כמה שיותר לקוחות.
טיפים מעשיים לכתיבה שיווקית עם תוכן אמיתי
- אל תדבר גבוהה, דמיין את הלקוח שקורא את הטקסט ודבר עמו בשפה שלו
- אינפורמציה אמיתית, זהה מהם הצרכים של הלקוח,לאיזו אינפורמציה הוא זקוק ממך.
- צורת הגשה, כמו במוזיקה צריך להיות רווח בין התווים שהטקסט יראה נעים לעין
- כתבו על הצורך של הגולש, לא על הרצונות או המעלות שלכם.
- השקיעו במחקר אודות הנושא עליו אתם חפצים לכתוב, כך שיורגש שאינכם מורחים מילים כלליות.
עכשיו, צא לדרך. שים לב למילות המפתח, שים לב להנעה לפעולה, ושים לב שהתוכן שלך אכן מעניין .
בהצלחה רבה !
כתיבה: דינה אברמסון.