מיתוג לעסקים-Branding
יכול להפוך עסק קטנטן לעסק משגשג שאנשים רבים מזדהים אתו
אין דבר שאני יותר אוהבת מאשר לשבת עם בעלי עסקים, לשמוע פיסות מידע לגבי העסק שלהם ולהפוך זאת יחד לחזון מרהיב וברור. מיתוג הוא בניית המסר שאתה רוצה להעביר לאנשים שמעוניינים במוצר שלך, זאת כדי שיתעורר בהם רגש כלפי מה שאתה מייצג. כך אתה יכול להפוך מ’רופא שיניים’ לאדם שיגרום לכם לחייך, מעוד ‘גן אירועים’ לחגיגה של אהבה, וממורה לפסנתר לאדם שעוזר לאמנים ‘למצוא את המנגינה הפנימית שלהם’. עסקים רבים טועים משום שהם משווקים את המוצר שלהם ולא את ההבטחה הרגשית שלו. אבל לקהל כבר יש מספיק בעלי מקצוע. אנשים לא צריכים דלתות פלדלת הם צריכים בטחון. אנשים לא צריכים מזרן שינה הם צריכים נוחות, אנשים לא צריכים קוקה-קולה הם צריכים טעם החיים.
מה זה מיתוג
מיתוג, בניגוד לדעה הרווחת, אינו מתמצה בשדרוג הלוגו או בהחלפתו ובאימוץ סט צבעים חדש לייצוג העסק או החברה. תהליך מיתוג שמתמצה בהוספת שני קווים אלכסוניים ללוגו נעשה ככל הנראה באופן שאינו ממצה, אינו יסודי, אינו מעמיק ושאינו ישיא ערך מוסף לחברה. מיתוג עסק אמור לתת מענה מקיף הרבה יותר מכך. הוא אמור לגעת בכל תחומי העיסוק של החברה, להשפיע על כל נקודות הממשק שלה עם לקוחותיה באופן עמוק ורציף ולהתבצע על ידי חברת מיתוג מקצועית ובעלת ניסיון.
בבואנו לענות על השאלה מהו מיתוג עלינו להעלות בדעתנו את כל אותם קווי הממשק בין העסק לבין לקוחותיו. מיתוג עסק באופן מקצועי ייגע בכל התחומים הללו ויגדיר מחדש את הערכים שהחברה מעוניינת לשדר, את השפה החדשה בה היא תדבר ואת תפיסתה ביחס ללקוחותיה.
מיתוג חברה מוצלח יכלול לאחר מכן בחירה נכונה ומתאימה של סממניה החיצוניים של החברה וסמלים גראפיים שונים כגון לוגו, הרכב הצבעים המזהה אותה וכו’, קהלי היעד הנכונים והמתאימים עבור החברה, הפרזנטורים שמייצגים אותה בפני הקהל הרחב, שפת הכתיבה של מסריה, צורת הפרסום בו תבחר לפנות אל קהלי היעד שלה, עיצוב מרחב העסקים שלה בפועל ואלמנטים חשובים נוספים.
מיתוג נכון יסייע ביצירת שינוי ועיצוב תפיסתי של הציבור אודות החברה ויוביל להקשרים חיוביים ביחס למותג כאשר הלקוח הפוטנציאלי יחשוב עליו. התהליך אמור לעורר רגשות, תפיסות וחוויות חדשות בקרב הצרכנים כלפי החברה והמותג. דוגמא טובה לכך היא חברת נייק. ברגע שחושבים על שמה, בקרב מרבית האנשים יוצמד לכך המשפט – Just do it. זהו משפט שהפך לנרדף לשם החברה ומשדר מסרים עוצמתיים אודות החברה, אודות מוצריה ואודות הערך המוסף ממנו יהנה הלקוח שירכוש את מוצריה. הקשרים חיוביים אלה אמורים להפוך את תהליך ההחלטה באשר לרכישה לקל ומהיר יותר. בדומה לנייק, נסו לחשוב על חברות כגון קוקה-קולה, מקדונלדס, אפל, בנק הפועלים ועוד. וודאי תופתעו לגלות אילו רשמים מוצמדים באופן מובנה בתודעתכם לאותם המותגים. הבנת התודעה של הצרכן עוזרת לנו להבין מהו מיתוג וכיצד להשתמש בו בהקשר הנכון לנו.
כשמיתוג לעסק מצליח…
תהליך מיתוג עסקים מוצלח הופך מוצר רגיל או פעילות עסקית שגרתית לישות בפני עצמה, בה מעורבות תפיסות, רגשות ותדמית. תהליך מוצלח שכזה הופך את המוצר הממותג לחלופה הראשונה הניצבת לנגד עינו של הרוכש הפוטנציאלי בעודו מחפש פתרון לצורך או לבעיה מסוימת. דוגמא מוצלחת לתהליך מיתוג הוא המוצר המפורסם והידוע ‘טיפקס’. תהליך המיתוג של טיפקס היה כל כך מוצלח ששם המוצר הפך לשמה של משפחת מוצרים שלמה זו. אנשים לא מבקשים לרכוש ‘נוזל מחיקה’, אלא ‘טיפקס’. זוהי דוגמא לתהליך מיתוג חברה עוצמתי. במאמר מוסגר נזכיר כי טיפקס עברה תהליך מיתוג מחדש באמצעות סרטון בתוך סרטון המופץ בYouTube.
תהליך מיתוג מוצלח נוסף עברה חברת פלאפון בשעתה. המכשיר עצמו, כידוע, נקרא טלפון סלולארי, אולם השם הידוע, הנמצא בשימוש והשגור בפיהם של רבים הוא פלאפון. גם כאן הפך שם החברה לשם של כלל המוצרים בתחום על אף שחלקם משווק על ידי חברות מתחרות.
Google Ads בחרה בתהליך מיתוג עסקים שונה. האופן בו בחרה Google לפנות ללקוחות הפוטנציאלים לשירות Google ADS מתבסס על אנשים רגילים מן השורה. לא מדובר בידוענים, לא מדובר בספורטאים ולא במחזיקי שיאי גינס. מסריה הפרסומיים של החברה מתבססים על יצירת תחושת זהות בין האנשים הרגילים שהצליחו בעסקיהם בזכות Google ומצולמים לפרסומות, לבין קהל היעד של החברה. תחושת זהות זו מחזקת את המחשבה ש’גם אני יכול’ ובכך מחזקת את ערך המותג בעיני קהל היעד, נותנת לו נופך מעבר למוצר רגיל ומקלה על תהליך קבלת ההחלטה באשר לרכישה.
איך כדאי להשלים תהליך מוצלח של מיתוג עסק או מיתוג אישי באינטרנט?
רבים הם המציעים כיום שירותי מיתוג ברמות שונות ובסגנונות שונים. אולם, כשם שניגשים לכל רכישה חשובה באופן מושכל ושקול ובייחוד כאשר מדובר בתהליך משמעותי כמיתוג עסק, כדאי ראשית להיעזר באנשי המקצוע של חברת מיתוג. מובן שיש חשיבות עליונה בחברת המיתוג עמה בוחרים לעבור תהליך זה וכדאי ביותר להסתמך על המלצות של לקוחות שנעזרו בחברת המיתוג עמה תבחרו לעבוד.
תהליך המיתוג עצמו יתבסס בדרך כלל על שלושה נדבכים מרכזיים:
ניתוח ואפיון העסק – שלב זה חשוב ביותר ונועד להקנות לאנשי המקצוע הבנה מעמיקה אודות פעילות העסק, מאפייניו, צרכיו, יתרונותיו היחסיים והנפשות הפועלות בו. שלב זה מהווה יסוד ובסיס לקביעת תהליך המיתוג הנכון והמתאים ביותר. כמו כן בשלב זה תיערך היכרות מעמיקה עם הענף בו פועל העסק ועם המתחרים בפעילות העסקית.
אסטרטגיה ומיתוג בפועל – שלב זה כולל את תכנון ועיצוב התהליך, את התוצר הרצוי בבחינת הערך והרגש שאמור לעורר המותג, השפה העיצובית והפרסומית של העסק, ההיבטים המעשיים של המיתוג, בחירת פרזנטורים ועוד.
פרסום – תרגום תהליך המיתוג והבאתו לידי ביטוי במסרים פרסומיים ומכירתיים לקהלי היעד. בשלב זה תוגדר אסטרטגיית הפרסום, כלי הפרסום, שפת הפרסום ועוד. בשלב זה למעשה תחל ההפצה של המותג החדש באופן נרחב לקהל היעד שלו.
מהו מיתוג בהקשר לעסק שלכם?
ברור אם כן, כי ראוי שכל חברה עסק או מוצר המעוניין למצב עצמו באופן ייחודי ישקול לעבור תהליך מיתוג יסודי. כאמור, מיתוג מוצלח ייחד ויבדל את העסק, המוצר, השירות או החברה ויעמיד אותם באור שונה מיתר המתחרים. הוא ייצר סט של ערכים למותג, תפיסות ורגשות בקרב קהל היעד ויסייע בסופו של עניין להקל על תהליך קבלת ההחלטה באשר לרכישה על ידי הלקוחות הפוטנציאלים. לאור הדוגמאות המוצלחות בעולם אין עוררין על כך כי מדובר בתהליך הכרחי וחשוב.
מיתוג אישי באינטרנט
כל עסק הוא עולם ומלואו, ב-Simple Media חשוב לנו להבין את קהל היעד שלכם, את השפה הנכונה לכם, ולהתאים מיתוג אישי שיביא לכמה שיותר לקוחות פוטנציאלים בתקציב שנקבע. מיתוג אישי נכון הוא כלי מפתח שיעזור לכם ליצור שפה חדשה שתייחד אתכם. אנו מתחייבים למחקר מקיף ושילוב מיטב המומחים למען קידום ערכי המותג ומימוש החלום שלכם.